Franciszkanie.pl - serwis informacyjnyFranciszkanie.pl - serwis informacyjny

Asyżanin i kwiaty. Darmowe piękno od Boga

15.08.2022 Emil Kumka

Franciszkanie.pl | Redakcja portalu

Zaczarowanie zjawiskowością barw, kształtów, zapachów, jakie niesie z sobą spoglądanie na otaczający nieskażony świat flory, wyzwoliło w św. Franciszku pokłady wdzięczności i konieczność ich wypowiedzenia przez życie i przez słowa Pieśni słonecznej – pisze o. Emil Kumka.

Pomyśl, jaką radość ducha przynosiło mu piękno kwiatów, kiedy oglądał ich urocze kształty i odczuwał ich słodki zapach? Zaraz zwracał się do rozważania piękna tego Kwiatu, który pełen blasku wiosenną porą wyszedł z korzenia Jessego i wonią swoją wskrzesił niezliczoną ilość pomarłych. Gdy napotykał dużo kwiatów, przemawiał do nich i zapraszał je do chwalby Pańskiej, tak jakby miały rozum. Podobnie, z najczystszą szczerością zachęcał do miłości i do radosnej służby Bożej zasiane zboża i winnice, kamienie i lasy, i całe piękno pól, źródła wód i zielone ogrody, a także ziemię i ogień, powietrze i wiatr. Wreszcie, wszystkie stworzenia nazywał braćmi i w ten sposób uwznioślony, niedoświadczony przez innych, wzrokiem serca rozpatrywał głębokie tajemnice stworzeń, tak jak ten, co już wszedł do wolności chwały dzieci Bożych. O dobry Jezu, on, który będąc na ziemi, głosił Cię wszystkim stworzeniom jako godnego miłości, teraz w niebie chwali Cię razem z aniołami jako godnego podziwu (VbF 81).

 

Lektura franciszkańskich źródeł hagiograficznych i wizje przedstawione w kinematografii o św. Franciszku naturalnie kierują ku jego zachwytowi nad stworzeniem. W pierwszej biografii można spotkać wiele fragmentów, które o tym świadczą, ale ten jest emblematyczny. Piękno kwiatów prowadzi Asyżanina do kontemplacji piękna Jezusa Zmartwychwstałego. Element chrystologiczny jest centralnym w duchowym doświadczeniu Świętego, ale wyraża się on przede wszystkim w rozważaniu tajemnicy Wcielenia (Greccio) i Męki (La Verna). Tutaj jawi się bardzo rzadko wspominany aspekt, którym jest zmartwychwstanie Syna Bożego. Tak w Pismach św. Franciszka, jak w hagiografii, Jezus Zmartwychwstały jest prawie całkowicie przemilczany, ale ta prawda jest zrozumiała sama przez się w perspektywie Odkupienia. Powiązanie wiosennego kwitnienia z tajemnicą Paschy jest przejawem wyczucia teologicznego i muśnięciem geniuszu miłości, która w pięknie przyrody potrafi zobaczyć nadprzyrodzone piękno i moc Boga. Zaczarowanie zjawiskowością barw, kształtów, zapachów, jakie niesie z sobą spoglądanie na otaczający nieskażony świat flory, wyzwoliło w św. Franciszku pokłady wdzięczności i konieczność ich wypowiedzenia przez życie i przez słowa Pieśni słonecznej. Jedność wynikająca z mocy Stwórcy, która eksploduje w trudnej do wyrażenia różnorodności i oryginalności stworzenia, jest dla Asyżanina podstawą do uniwersalnego braterstwa wszelkich bytów ożywionych i nieożywionych. Dlatego komunikowanie się z nimi było dla niego jak najbardziej naturalnym zachowaniem, które fascynuje do dzisiaj bez wywoływania kpiny czy podejrzeń o infantylizm. Odkrywanie piękna staje się obecnie wymagające, i o ile przyroda jest zdolna jeszcze nas porwać, to dostrzeganie piękna w osobach idzie nam o wiele gorzej. Nie może to jednak być motyw do poddania się negatywnej wizji i gorzkich stwierdzeń, że mamy alergię nie tylko na kwitnące łąki i drzewa, ale nade wszystko na ludzi. Piękno jest obecne wszędzie i we wszystkich, bo pochodzi od Stwórcy, którego istotą jest piękno. Jesteśmy Jego podobieństwem i obrazem, wystarczy o tym nie zapomnieć. 

Emil Kumka OFMConv



Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.
Zamknij