Franciszkanie.pl - serwis informacyjnyFranciszkanie.pl - serwis informacyjny

Giovani verso Assisi 2018 we wspomnieniach uczestnika

20.09.2018 . kg

Lubomierz | Parafia św. Józefa Oblubieńca i Klasztor franciszkanów

W tegoroczne wakacje Młodzież Franciszkańska z naszych duszpasterstw udała się na spotkanie młodych do Asyżu. Wspomnieniami z VIII Międzynarodowego Spotkania Młodzieży Franciszkańskiej Giovani verso Assisi dzieli się jego uczestnik, Mateusz Nachman z Lubomierza.

Niedziela, 12.08.2018: Po całonocnej jeździe, na niedzielną Mszę Świętą zatrzymaliśmy się w Padwie, mieście św. Antoniego. Eucharystia odbyła się w kaplicy św. Maksymiliana Kolbe. Następnie br. Bazyli, który nas oprowadzał, opowiedział nam o św. Antonim i pokazał nam bazylikę. Około godziny 11.00 ruszyliśmy w dalszą drogę. Tuż przed godziną 17.00 przybyliśmy na kamping Ostemaggio, znajdujący się 15 min. drogi piechotą od bram Asyżu, gdzie rozbiliśmy namioty. Po kolacji wszystkie grupy ruszyły do Bazyliki Św. Franciszka z Asyżu na czuwanie otwierające. Bracia przywitali obecne grupy, a po wspólnej modlitwie wszyscy udali się do grobu św. Franciszka, aby się z nim przywitać. Na koniec wraz z naszymi braćmi przeszliśmy ulicami nocnego Asyżu, aby później wrócić na kamping, położyć się i wypocząć przed kolejnym dniem.

Poniedziałek, 13.08.2018: Dzień zaczął się od śniadania, po którym wszyscy udali się na modlitwę do namiotu przygotowanego na kempingu. Po modlitwie zostaliśmy podzieleni na grupy międzynarodowe zgodnie z tym jakie numery otrzymaliśmy na identyfikatorach. Pierwszym zadaniem w naszych grupach było rzucanie lotką do celu, gdzie były wypisane m. in. złość, wojna, miłość chrześcijańska, dobroć i każda z nich była punktowana. Mimo starań, sporo osób trafiło w te negatywne, ale wszyscy próbowaliśmy trafić w sam środek, gdzie była miłość chrześcijańska. Uświadomiliśmy sobie, że do grzechu/zła droga jest łatwa, natomiast żeby czynić dobro i żyć miłością droga ta jest wymagająca, ale mimo to staramy się nią kroczyć. Następnie udaliśmy się na pielgrzymkę do eremu Cerceri, pustelni znajdującej się na stokach Monte Subasio (tych samych, co Asyż). W tamtejszych grotach Franciszek wraz z współbraćmi modlili się w odosobnieniu. Nasza wędrówka nie była łatwa, droga kamienista i stroma a brat słońce mocno dawał o sobie znać, ale kiedy dotarliśmy na miejsce wszyscy byli szczęśliwi. Mimo zmęczenia i upału daliśmy radę, nie odpuściliśmy, co wpisało się idealnie w nasze wcześniejsze zadanie. Z pustelni wróciliśmy na obiad. Po odpoczynku poobiednim wysłuchaliśmy świadectwa brata Daniela Thevenete. Opowiadał o swoim życiu, a miało ono wile wzlotów i upadków, jednak mino to, znalazł w końcu pokój i wstąpił do zakonu, oddając swoje życie Bogu. Następnie udaliśmy się na Mszę Świętą do Katedry św. Rufina, której przewodniczył biskup Asyżu. Ostatnim punktem dnia było czuwanie modlitewne zakończone adoracją Najświętszego Sakramentu do godz. 24.00.

Wtorek, 14.08.2018: Dzień zaczęliśmy od jutrzni; każda grupa według swojego pochodzenia. Następnie w grupach udaliśmy się do Santuario della Spollazione (Sanktuarium Obnażenia się św. Franciszka) gdzie został wydziedziczony św. Franciszek, w obecności biskupa, a on powiedział ze od teraz Bóg jest jego ojcem. Wracając zaskoczyło nas oberwanie chmury, ale, choć przemoczeni, dotarliśmy do Sacro Convento (Świętego Klasztoru), gdzie w Bazylice odbyć się miała Msza Święta. Mszy przewodniczył o. Tomasz, a sprawowana była w języku polskim, ze względu na przypadające wspomnienie św. Maksymiliana Marii Kolbego, wielkiego czciciela Maryi oraz założyciela Rycerstwa Niepokalanej, który oddał swoje życie za życie bliźniego w obozie koncentracyjnym. Następnie udaliśmy się na obiad w takich samych grupach jak dzień wcześniej, aby przy nim porozmawiać i podzielić się przemyśleniami z wczoraj. Pozostały czas do kolacji grupy miały do wykorzystania dla siebie. Można było na spokojnie przejść się pięknymi uliczkami Asyżu i pomodlić się przed Krzyżem z San Damiano jak i nawiedzić relikwie św. Klary. Dzień zakończyliśmy, jak zawsze, modlitwą i czuwaniem animowanym przez młodzież z franciszkańskiej kustodii francusko-belgijskiej.

Środa, 15.08.2018: Dzień zaczęliśmy od rozważania słowa Bożego (lectio Divina), aby później ruszyć z pielgrzymką do miejscowości położonej u podnóża Asyżu, do Santa Maria degli Angeli (Matka Boża Anielska). Idąc, rozważaliśmy tajemnice różańcowe. Na miejscu, z obiadem, czekali na nas wolontariusze. Po nim mieliśmy czas, żeby zwiedzić sanktuarium i pomodlić się w kościółku Porcjunkuli, który jest kolebką Zakonu Franciszkańskiego, i gdzie św. Franciszek umarł. Kościółek znajduje się we wnętrzu majestatycznej bazyliki. Mogliśmy również zobaczyć relikwiarz z paskiem Świętego oraz piękny fresk przedstawiający jego przejście do domu Ojca. Następnie udaliśmy się w dalszą drogę do Rivotorto, gdzie zachowany jest pierwszy klasztor ubogich braci. Tam została odprawiona Msza Święta w języku angielskim a następnie autokarami wróciliśmy ma kamping. Po kolacji został wystawiony Najświętszy Sakrament do adoracji.

Czwartek, 16.08.2018: Dzień zaczął się od Mszy Świętej o godz. 7.00. Następnie, po śniadaniu, wszystkie grupy udały się do grobu św. Klary, gdzie wspólnie się modliliśmy. Po wysłuchaniu świadectwa wszyscy wyszli przed kościół, aby podzielić się na warsztatowe grupy, które wybieraliśmy wcześniej. Po obiedzie, który zjedliśmy między warsztatami, wykorzystując chwilę wolnego czasu o. Tomasz Węzik, przewodnik polskich grup w asyskiej Bazylice św. Franciszka, oprowadził nas po kościele. Efekty warsztatów każda z grup przedstawi w sobotę na spotkaniu zamykającym. Kiedy po kolacji odpoczęliśmy udaliśmy się na liturgię pokutną. Podczas niej można było skorzystać z sakramentu spowiedzi.

Piątek, 17.08.2018: Ostatni poranek w Asyżu. Po śniadaniu udaliśmy się do Rzymu. Do Kolegium Św. Bonawentury zwanego „Seraphicum” dotarliśmy około południa. Po obiedzie i krótkim odpoczynku udaliśmy się do audytorium. Następnie ojcowie opowiedzieli nam o tzw. „Budziku Franciszkańskim” – był to wstęp do ulicznej ewangelizacji, którą mieliśmy prowadzić wieczorem na różnych placach Wiecznego Miasta. Kiedy wszystko zostało wytłumaczone, zostaliśmy podzieleni na grupy. Zaraz po pracy w grupach wróciliśmy do audytorium na Mszę Świętą celebrowaną przez Portugalczyków. O 21 rozpoczęliśmy Ewangelizację na placach. Nasza grupa znajdowała się przed Bazyliką Świętych Kosmy i Damiana przy Via dei Fori Imperiali, niedaleko Koloseum. Byliśmy podzieleni na dwie mniejsze grupy: jedna miała rozmawiać z ludźmi, natomiast druga zajmowała się śpiewem, aby zwrócić uwagę przechodniów. Naszą ewangelizację zaczęliśmy od modlitwy, aby Duch Święty dał nam siłę do jej prowadzenia, po modlitwie ojcowie nas pobłogosławili i ruszyliśmy. Przechodnie odbierali nas różnie. Jedni patrzyli jak na dziwaków, inni zatrzymywali się i patrzyli, niektórzy włączali się w śpiew, filmowali nas, robili zdjęcia, i wreszcie były osoby, które chętnie rozmawiały nami. Całość trwała ponad godzinę, ale wszyscy byli zadowoleni i szczęśliwi. Po skończeniu, kto miał ochotę mógł pójść coś zjeść albo pospacerować, a jeśli był zmęczony wrócić na nocleg.

Sobota, 18.08.2018: Nowy dzień przywitaliśmy Mszą Świętą, na której były tylko polskie grupy. Jak w dniach poprzednich, po śniadaniu udaliśmy się na wspólną modlitwę. O. Szymon w ogłoszeniach życzył nam udanego dnia, który każda grupa ma do własnej dyspozycji. W planie mieliśmy zwiedzenie bazylik św. Jana na Lateranie, św. Pawła za Murami, Matki Bożej Większej i św. Piotra na Watykanie. (...) Po kolacji w Seraphicum wszyscy udali się do audytorium, gdzie miał miejsce wieczór pożegnalny. Najpierw na scenie pojawili się nasi ojcowie i siostry ze wszystkich krajów, i jakby to określił papież Franciszek zrobili „raban”. Następnie rozpoczęło się podsumowanie naszych wysiłków na warsztatach: grupy taneczne, teatralne, poetyckie, śpiewu przedstawiły rezultaty swojej pracy. Najbardziej poruszający był spektakl przedstawiający śmierć św. Maksymiliana, kiedy darował swoje życie za życie współwięźnia. Wizja trochę wszystkich zdziwiła, ponieważ wszystkie postacie łącznie z Św. Maksymilianem były grane przez kobiety, oprócz Franciszka Gajowniczka. Jeden z braci przygotował linię melodyczną i podzielił na części „Pochwałę Stworzenia” św. Franciszka i wspólnie, w różnych językach, śpiewaliśmy. Później na scenę wkroczyli znowu ojcowie, ale tym razem młodzi nie patrzyli co tam robili, tylko do nich się przyłączyli, aby razem się bawić. Później nastąpiły podziękowania, które prowadził niezawodny o. Szymon. W audytorium cały czas był obecny ojciec generał, Marco Tasca, który również podziękował młodym za obecność.

Niedziela, 19.08.2018: Rano wszyscy wstali dość wcześnie, aby przed śniadaniem spakować się i przygotować do wyjścia. Po zapakowaniu rzeczy do autokaru ruszyliśmy w drogę do franciszkańskiej Bazyliki Świętych XII Apostołów, w której mieliśmy uczestniczyć we Mszy Świętej pod przewodnictwem Ojca Generała, a towarzyszyli mu wszyscy ojcowie obecni na odbywającej się właśnie kapitule generalnej, między innymi krakowski prowincjał o. Marian Gołąb. Następnie udaliśmy się w stronę placu św. Piotra, aby uczestniczyć w modlitwie Anioł Pański. Kiedy papież udzielił błogosławieństwa weszliśmy do bazyliki. Po przekroczeniu jej progu każdy poświęcił chwilę na osobistą modlitwę przy grobie św. Jana Pawła II. Dopiero po niej można było udać się na podziwianie bazyliki. Kiedy opuściliśmy bazylikę dostaliśmy 4h do własnej dyspozycji. Nasza grupka wraz z o. Łukaszem Gorą udała się do Casa Colbe, miejsca, gdzie św. Maksymilian mieszkał podczas studiów w Rzymie i założył wraz z współbraćmi stowarzyszenie Rycerstwo Niepokalanej. Następnie udaliśmy się na taras na dachu skąd rozciąga się piękny widok na Palatyn, Forum Romanum i cały Rzym. Po zjedzeniu obiadu wróciliśmy do Seraphicum o godz. 17:20 wyruszyliśmy w powrotną drogę do Krakowa.

Cały wyjazd, to było niezwykłe przeżycie, zderzenie się wielu narodowości, rożnego sposobu sprawowania liturgii, rożnego sposobu wielbienia Pana Boga. Ale to, co nas łączyło i pozwoliło, że mimo tylu różnic byliśmy jednością, to miłość do Boga i bliźniego.

Mateusz Nachman

Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.