Franciszkanie.pl - serwis informacyjnyFranciszkanie.pl - serwis informacyjny

Jak nie być złodziejem

01.08.2022 Emil Kumka

Franciszkanie.pl | Redakcja portalu

Spotkanie z osobą bardziej ubogą staje się okazją do ukazania pojęcia sprawiedliwości i ekonomii solidarnej. W zwróceniu „pożyczonego” płaszcza uwypukla się uwaga i wyczulenie na kogoś, kto nie ma nic lub stracił wszystko – pisze o. Emil Kumka.

Innym razem, gdy wracał ze Sieny, napotkał jakiegoś ubogiego i powiedział do towarzysza: „Trzeba, abyśmy oddali płaszcz temu biedakowi, do którego należy. Pożyczono nam (por. Łk 6,34) go, dopóki nie zdarzy nam się spotkać kogoś uboższego”. Towarzysz, biorąc pod uwagę stan zdrowia pobożnego Ojca, mocno sprzeciwiał się temu, aby zadbał o drugiego, nie troszcząc się o siebie. Na to Święty: „Ja nie chcę być złodziejem (por. J 12,6). Policzono by nam to za kradzież, jeśli nie dalibyśmy go bardziej potrzebującemu”. Tamten ustąpił, a on oddał płaszcz (ZA 32).

 

Perykopa 32. ze Zbioru Asyskiego jest jedną z czterech (31-34), które mają wspólny motyw: oddawania przez Franciszka własnej odzieży bardziej ubogim od niego. W tych epizodach zapisana jest, jak refren, motywacja teologiczna – dla miłości Bożej – chociaż akurat ten fragment nie zawiera takich słów. Niedostatek, w którym znalazł się ubogi, sprowokował u Asyżanina ofiarę z płaszcza. Miłość do osoby potrzebującej i motywacja, dlaczego pozbyć się tego, co konieczne, uprawomocnia ten gest, który w pierwszym momencie może wydać się zbyt radykalny, ale objawia logikę Świętego. Dla niego każda rzecz jest pożyczoną i winna zostać oddana tym, którzy znajdują się w jeszcze większych kłopotach i przeżywają bolesny dramat ubóstwa. Pojęcie restytucji wyraża rzeczywistość rozpoznania w ubogich obecności Pana ubogiego i nagiego, któremu należy oddać wszystko z miłością, co jest jednym z kardynalnych punktów duchowości Franciszka. W sytuacji choroby i zbliżającego się przejścia, Asyżanin potrzebował troski i dobrego okrycia. Jednak także w tych okolicznościach był koherentny z dokonanym wyborem życia ewangelicznego i stanowczy w jego przestrzeganiu. Spotkanie z osobą bardziej ubogą staje się również okazją do ukazania pojęcia sprawiedliwości i ekonomii solidarnej. W zwróceniu „pożyczonego” płaszcza uwypukla się uwaga i wyczulenie na kogoś, kto nie ma nic lub stracił wszystko. Percepcja kradzieży, kiedy nie chce się oddać rzeczy „pożyczonej” od Bożej Opatrzności oraz łaski pracy, stanowi argument, wobec którego musiał ulec towarzysz Franciszka. Taka sprawiedliwość, według logiki Ewangelii, pozwala na odkrycie pełnej wolności od dóbr materialnych, wolności, która bazuje jedynie na miłości i ofiaruje – dla miłości Bożej.

Emil Kumka OFMConv



Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.
Zamknij